Alla inlägg i kategorin ‘Kommunikation’

tisdag, 31 augusti 2010, 11:25

Framtida sätt att samla e-postadresser?

Google goggles bra eller dåligt?

Sarah@@@@@

måndag, 30 augusti 2010, 16:53

Jag gillar min dotters nya lärare

Visst tycker vi om att det är en grön kanal!

Skriver en artikel om hur en del chefer missbrukar e-post som kommunikationskanal. Den skickas ut med Wipcores kunskapsbrev den 2 september. Länkar givetvis när det är dags.

Sarah@@@@@

söndag, 22 augusti 2010, 14:12

E-postradio

eMail Radio från The eMail Guide i Kanada är en radioshow om e-post. De sänder live på tisdagar och arkiverar programmen i mp3-format på webben. Något för den inbitne e-postnörden.

torsdag, 19 augusti 2010, 17:49

Tydlig information ger fler lojala läsare

Jag betalar TV-licensen, så klart:). Eftersom jag är i begrepp att flytta så hade jag lite frågor till Radiotjänst och besökte deras hemsida. Personligen kan jag tycka att det är lite tråkigt att de lägger så stor tonvikt på att förklara varför man ska betala TV-licensen och vad som händer om man inte gör det. Jag tror inte att de som inte betalar besöker deras hemsida. Men det är min personliga åsikt. Däremot så upptäckte jag att de hade ett nyhetsbrev och klickade på anmälan-knappen. Då kom den här tydliga informationen upp:

Utan att ta alldeles för mycket tid från mig så berättar de klart och tydligt vad en prenumeration innebär. I ingresstexten får jag veta vilka som informerar och ger mig tips samt hur många gånger per år. (1,2) De visar att de tar hand om mitt förtroende, e-postadressen, på allra bästa sätt. (3) Som om det inte vore nog så har jag möjlighet att se tidigare utskicks innehåll.

Inget märkvärdigt men klart och tydligt och jag som prenumerant vet var jag kan lägga förväntningarna. Vill man inte göra mer av sina välkomstmail eller välkomstinformation så tycker jag detta är en bra start.

Synd, som sagt, att de lyckas tjata en gång till – även här- hur viktigt det är att betala licensen.

Sarah @@@@@

tisdag, 17 augusti 2010, 16:55

Sätt rätt rubrik…

… har vi sagt många gånger. Ämnesraden eller rubriken på ett nyhetsbrev är ofta det som avgör om vi tänker lägga någon tid på att titta genom brevet eller inte. (Förutom avsändarnamn och tidpunkt). Framförallt när det är ett nyhetsbrev som vi är medvetna om att vi anmält oss till så är ofta rubriken det enskilt viktigaste och det som avgör hur mycket uppmärksamhet utskicket ska få av oss.

Titta på det här exemplet. Detta hamnar varje dag i min inkorg: Vad gör de för fel?

Både eMarketer och Mashable skriver sitt namn igen i ämnesraden (där rubriken är). Första kolumnen är avsändarnamn och andra kolumnen är ämnesraden följt av datum och tidpunkt.

Att skriva vem som skickat brevet i ämnesraden, igen,  är alltså helt onödigt eftersom det redan finns i avsändarnamnet. I det här fallet så ser jag inte ämnesraden/rubriken på brevet för att det upprepade namnet stjäl en massa utrymme. På så vis så kan jag inte avgöra i detta skeendet om brevet är intressant för mig. Tror ni jag tar mig tid och öppnar brevet för att försäkra mig om att jag inte missar något? Nej, jag gör i alla fall inte det.

Titta på Resumés som gör detta mycket bra, för det mesta:

Resumé är säkert medvetna om det kritiska i att använda sig av korta intressanta rubriker. ”Toppchef lämnar TV4, eller ”Gynning utan tv-jobb”. Rubriken intresserar och du har en bra bild av vad som b la finns att läsa i brevet – utan att behöva öppna det. För 2008 sa en undersökning från Quris att en rubrik, för hela brevet, bör innehålla max 49 tecken (blanksteg inräknat). Kom rubriken upp mot 50 tecken så tappade den 12% i uppmärksamhet (öppningsfrekvens). Jag tvivlar på att man har så många tecken på sig idag. Min inkorg klarar bara 26-27 tecken sen klipper den meningen. Försök att skapa tydliga, korta och koncisa rubriker. Lägg ner lite tid och eftertanke – det kommer ge effekt.

Sarah @@@@@