Alla inlägg i kategorin ‘Kommunikation’

måndag, 3 december 2012, 14:41

Presentation om generation y och e-post

Jag hade en fantastisk fredagsmorgon på Marknadsföreningen i Stockholm. Helena Kimber och jag pratade mobilt och e-post. Att få föreläsa ihop med en annan person som gillar e-post som mig är riktigt kul. Helena Kimber arbetar på Compost marketing.

Jag delar gärna presentationen, och kära e-postmarknadsförare, ni får så gärna ”låna” saker av mig men ni får faktiskt bli bättre på att hänvisa till mig hädanefter. OK?!

Rätta din e-postmarknadsföring efter generation y from SarahWittbom

onsdag, 15 augusti 2012, 18:37

Asos testar varianter på alla sina mail

Asos frammarsch i Norden beundras av många och när jag tittar på de utskick som jag får så förstår jag att de testar och utvärderar ständigt effekten av sina utskick. I detta inlägg ska vi se på några tester de gör på ämnesrad eller rubrik. Många frågar hur de ska skriva bra ämnesrader. Asos tester kanske kan ge er några tips.

För det andra ska vi titta på något som jag gillar. Trots ASOS säljfokus så varierar de ändå utskicken i ”sälj-mail” och ”värde-mail”. När de ger värde kan de också förvänta sig ännu mer i försäljning i kommande brev. Det kallas byteshandel. ASOS ger dig värde och då kan ASOS förvänta att du köper något av dem efter det.

Jag har anmält mig på två adresser till Asos och jag har sån tur att jag får två varianter av samma mail varje gång. Annars hade jag inte upptäckt detta. Se på dessa rubriker som är samma mail men olika varianter på rubriker på mailet:

I detta fallet väljer de att ha samma början men lägga till något för att se om de får flera att öppna brevet. Hur ser då själva mailen ut?  Rubrikerna i mailet är inte detsamma som i själva ämnesraden i förhandsgranskningsfönstret.

 

 

Andra varianten:

 

Ett annat exempel:

I det andra exemplet så testar de att vara något uppfodrande. Jag tror de funkar riktigt bra i vissa länder. Dock skulle jag vara något försiktig med ”Hey hot stuff” men tanke på spamfilter. Likadant med ordet ”Game” i detta fallet funkade det fint eftersom det hamnade i min inkorg. Breven hade samma rubrik denna gången i båda varianterna.

Något som jag oxå uppmärksammade i flera mail var att toppen på brevet och första erbjudandet var likadant men sen var det olika erbjudanden eller olika bilder och rubrik för samma erbjudande. Säkert för att testa vad som ”drar” uppmärksamheten mest hos mottagare längre ner i brevet. Här är ett exempel på samma mail med olika utseende på samma innehåll. En fantastisk idé tycker jag.

Andra alternativet:

Med detta skulle ni alltså kunna göra samma innehåll men variera utseende på ett erbjudande för att se vad som fungerar bäst ELLER göra exakt samma innehåll men testa olika ordning på innehållet. Det vill jag gärna jobba mer med när ni e-postleverantörer har en ENKEL funktion för det:)

Sist men absolut inte mindre viktig. Hur varierar de budskapen i deras olika utskick. Ja, det är mycket sälj men man blandar upp det med utskick som bara levererar värde. Så till alla er e-handlare som säger att de bara lönar sig att hårdsälja i e-post… Jag vet att ni tycker det. Men för att hålla fler än 25% aktiva som prenumeranter så måste ni variera innehåll mer särskilt om ni inte personliserar breven mer. Effekten av det kommer ni se långsiktigt och visst vill ni väl GE er kära prenumeranter något ibland och inte bara tjata om försäljning?

Ser ni?!  Sälj, sälj, VÄRDE, sälj, sälj, sälj, VÄRDE, sälj osv.

Ett av deras ”värde-mail” såg ut så här:

Ser ni hur enkelt de strukturerat upp för läsaren så de ska hitta rätt kategori och hur anpassat de är för läsplattor. Inget tjat om försäljning bara guide för mig som vill hitta rätt kläder. Tror ni jag handlar hos Asos? SJÄLVKLART!!!

Sarah@@@@@

onsdag, 30 maj 2012, 00:22

Undvik direktreklam som e-postmarknadsföring

Detta e-postmeddelandet har skickats till info@iloveemail.se i enlighet med reglerna för e-postmarknadsföring i Data Protection & Marketing lagstiftning i Europa.

Så här står det i sidfoten på många svenska företags nyhetsbrev och dessa nyetsbrev duggar tätt på våra info-adresser. Det är brev vi inte vill ha.

Jag tycker det är synd att svenska företag väljer att skicka denna typen av obeställda nyhetsbrev. Varför vill man inte kommunicera och skapa kundrelationer? Varför använder man en EU-lagstiftning som ursäkt för att inte anstränga sig i sin marknadsföring?

Vänligen svara INTE på detta meddelande eftersom det kommer från en e-postadress som inte övervakas.

Det här skriver man intill avregistreringslänken. Det är tydligt att man inte vill ta ansvar för sin marknadsföring och man gör det besvärligt för e-postmottagaren att kontakta företaget. Skicka alltid från en tillgänglig e-poostadress!

Du får detta nyhetsbrev eftersom du är registrerad i vår databas.
 

Varför finns vi i er databas? Undvik att köpa databaser med e-postadresser. Det blir så tydligt att ni inte bryr er om era kundregister.

Nog med negativa exmepel – här kommer ett föredömligt exempel från Kjell & Company:

Du har fått detta nyhetsbrev för att du handlat hos oss, beställt katalog eller anmält dig själv (läs mer). Vill du avsluta prenumerationen är det enkelt, klicka här. Vi tar gärna emot synpunkter på detta mail eller på våra produkter. Skicka ett meddelande till kundtjanst@kjell.com.

torsdag, 29 mars 2012, 21:59

Bottennavigering. Glöm inte det!

Jag tycker det är så intressant att fler och fler väljer att utveckla en attraktiv bottennavigering i sina brev. När jag besökte shop.org i Boston så var det företag på företag som berättade hur försäljningen i brevens bottennavigering sköt i höjden. Särskilt från mobilen. Det är precis som mottagaren snabbt scrollar genom brevet och när de inte hittar nåt intressant så uppskattar det nån forma av tydliga kategorier längst ner i brevet. De flesta som berättade om detta lyckade fenomen sa att de drev mellan 30-40% av försäljningen från brevet. Titta på de här exemplen:

Carters har tre puffar i tydliga boxar som gör att läsaren lätt tar sig vidare för att shoppa. De är samma nästan alltid men otroligt enkelt att klicka sig vidare från en mobil. Inte för små länktexter. Bra.

OshKosh B’gosh har likadant och tydliga ”call-to-actions”. Varför funkar det så bra att beordra folk vad de ska göra? Tydligen för att vi upplever att det är skönt att nån talar om vad vi ska göra i bruset av alla information vi får varje dag.(Det fick jag förklarat för mig på ett webinar om Pinterest igår)

American Eagle Outfitters har en mer nedtonad design men samma funktion.

Marks & Spencer har extremt tydliga puffar som är enkla att klicka på i små enheter. Dessutom får de mig att känna mig lite exklusive med erbjudanden som bara finns på nätet. Det finns alltså ett värde att vara nyhetsbrevsprenumerant.

 

Just det, glöm inte hur det ser ut när bilderna är blockerade och tala gärna om i era alt-texter vad de ska göra. Prova för jag tror det kommer ge er flera klick än ni tror.

Sarah@@@@@

söndag, 11 mars 2012, 21:25

Random Wine Newsletter

Det nyhetsbrev jag väljer att läsa den här söndagen är ett brev som jag anmälde mig till för mer än ett halvår sedan, men som inte dök upp. Inte förrän nu.

Random Wine Newsletter

Nyhetsbrevet har den mindre upphetsande ämnesraden ”Random Wine Newsletter”, men jag öppnade det eftersom jag direkt kände igen avsändaren.

Preheadern säger ”This is the random newsletter I’ve been promising. Tell me what you think.”

Jag gillar det här nyhetsbrevet.

Det är ingen spännande design på det här brevet och av alla hundra tips som jag skulle kunna lista för ett lyckat nyhetsbrev har avsändaren till det här brevet levt upp till ett enda – avsändaren är en person och innehållet är personligt. Det är ett långt personligt brev skrivit till mottagaren och detta är ibland allt som behövs.

Jag tror att de flesta av er håller med mig om jag säger så här:

Tips får gärna vara ”random” när de kommer från en betrodd avsändare. Men skulle det komma väldigt bra och konkreta tips från en ”random” avsändare går de i skräpposten direkt. Det här med avsändarnamn kan vara helt avgörande.