Alla inlägg i kategorin ‘E-postmarknadsföring’

onsdag, 21 september 2011, 07:53

Fem ingredienser som fångar generation Y med e-postmarknadsföring

Generation Y

Sarah är på webbdagarna i Göteborg idag och har föreläsningen ”Fem ingredienser som fångar generation Y med e-pstmarknadsföring” klockan 13.50. Det Sarah bland annat berättar om är generation Y:s förmåga att snabbt ta till sig ny teknik och just för tillfället är det smartphones och surfplattor som äter upp konsumentmarknaden. Dessa mobila enheter påverkar såklart även marknaden för e-postklienter och hur vi läser vår e-post.

Ben Richardson som grundat Campaign Monitor, en internationell e-postleverantör, har varit generös och tagit fram aktuella siffror för den skandinaviska marknaden åt oss.

De ser ut så här:

E-postklienter, skandinavien

Om vi avrundar siffrorna så har mobila e-postklienter så mycket som 26 % av den skandinaviska marknaden. En väldigt hög siffra och den fortsätter att öka lavinartat. Den här siffran är dessutom högre än den globala siffran som är 18 %. Du hittar den globala statistiken och mer detaljer kring detta på Campaign Monitors hemsida.

Nu när du har den här statistiken, ska du fundera på hur dina e-postutskick ser ut och vad du kan göra för att anpassa dem bättre för mobila enheter. Mer om detta kommer givetvis här på bloggen.

Lyssna gärna till Sarahs presentation idag om du är på webbdagarna i Göteborg och vill veta mer om generation Y och e-postmarknadsföring.

Tack Ben Richardson för siffrorna!

söndag, 18 september 2011, 15:46

E-post på shop.org

tisdag, 13 september 2011, 21:30

E-post lever och frodas i Boston!

Jag är i Boston på shop.org och gör allt jag kan för att springa på e-postseminarier. Generellt kan man säga att vi brottas med samma problem som amerikanerna när det gäller e-postmarknadsföring. De allra flesta upplever inte samma positiva siffror i öppningsfrekvens, klick och konvertering som vi gjorde för några år sedan. 95% av amerikanerna har bilderna blockerade , (Ryan Urban på Acqusition) Sociala medier verkar ha tagit allt fokus även här och e-post har inte räknats som ett socialt media trots att det faktiskt är det.

Stefan Tornquist började sin presentation med att fråga hur många som hellre ville ha ”Facebook-likes” än e-postadresser av sina kunder. Jag tror att svaret på det är ganska självklart. Visst vill vi hellre ha en e-postadress. Det var en ganska bra början på hans presentation så slapp vi prata med om att e-post kommer att dö. E-post har det pratats mycket om här och för första gången på länge så tycker jag att man pratar om lite nya saker. Lite.. i alla fall:). Något som sagts många gånger här är att e-post är det som absolut driver mest konvertering! Alla hyllar verkligen e-post här.

Här kommer något i punktform som jag tar med mig:

*Rubriken på brevet ska vara kortare än vi sagt tidigare. 30, max 40 bokstäver och då är blanksteg inräknat. Fler e-postklienter klipper av när det närmar sig 40 bokstäver.

*Övertyga kunden om att brevet inte är spam. Förtroende genom välkänt avsändarnamn i kombination med att berätta varför du kontaktar.

*Jobba med bottennavigering. Många gånger skickar man inte nyhetsbrev som innehåller produkter som är intressant för alla men läsaren kanske vill gå in på sajten för att bli påmind om något man vill titta på eller något man vill göra på sajten. Bottennavigering har gett många e-handalre ökad intäkt. Tänk igenom all navigation i era brev. Bloomspot är ett exempel där de hade bilder med ALT-texter som gav mest trafik.

*I 100% av A/B tester på nyhetsbrev så har ALDRIG det längre brevet förlorat på något sätt. Intressant va!? Långa brev är alltså något du kan ha. Dock beter vi oss som i en punktlista om de är lång. VI läser första punkterna och sista.

*Vi tittar gärna på större företag när det gäller design och upplägg i nyhetsbrev. Det ska vi sluta med! De är ofta dom som hanterar blockerade bilder sämst. Amazon och Walmart har inte Alt-texter som uppmanar till att ladda ner bilder t ex. Lägg alltid med en länk, ”Se erbjudandet” eller ”Se brevet med bilder” i själva mailet för att öka chanserna att de laddar bilder. Vi tittade på tre exempel, AppSumo, Bloomspot och Groupon:

*Ett sätt för att samla e-postadresser kan vara att låta en ruta dyka upp när besökaren är första-gångs-besökare på hemsidan och be om e-postadressen för att ge dem värde på något vis OCH för att skicka 1. Övergiven varukorg-mail. 2. Övergiven varukorg-mail 3. Övergiven- sajt… Det ni. Amerikanerna kan försäljning:)

*Följ prenumeranterna efter att de har tagit sig in på sajten. Var lämnar de sen sajten. Är det på landningsidan? Vad kan du göra för att få dem att köpa? E-postprenumeranter är generellt besökare som spenderar längre tid på sajten än vanlig trafik.

*Testa en sak i taget och ta det i rätt ordning. Här kommer ett exempel på en ordning att testa olika saker:

Ok, mer kommer. Nu ska jag springa på nästa. (Bara en sak till… Jag tycker om att vara lite prinsessan igen. För ett tid sedan så var det inte särskilt trendigt att säga att man jobbade med e-post då skulle du helst jobba med sociala media-då var du prinsessan. Nu har jag kommit tillbaka;) … Jag gillar Boston, som sagt)

Sarah@@@@@

tisdag, 13 september 2011, 07:18

Statistiken på kunskapsbrevet

Så hur gick det då med utskicket av kunskapsbrevet för Nordic eCommerce Knowledge?

Jo, förutom tekniskt strul med Hotmail som vi påpekade i inlägget innan så gick allt vägen. Jag var lite för snabb att trycka på skickaknappen så en halvtimme tidigare än planerat gick det iväg. Men förmodligen har 30 minuters skillnad mindre betydelse i det här fallet.

Med kunskapsbrevet vill vi förmedla kunskap kring e-handel först och främst och det är också artiklarna med tips, exempel och fakta som får mest klick i våra utskick. Vi hade tre artiklar av den här typen med tydliga rubriker och dessa ligger mycket riktigt etta, tvåa och trea i klickstatistiken och endast några klick skiljer dem åt. De är i stort sett lika populära. Därefter kommer ett litet glapp i klickstatistiiken till de övriga artiklarna.

Här kommer då siffrorna:

Öppningsfrekvensen för vår bransch är 14 % och här ligger vi på 52 %. Till och med bättre än e-postlistans medel som är 46 %. En lyckat utskick kort och gott.

Klickfrekvensen visar en siffra som är ännu bättre där vår bransch har 3 % och vi 25 %. 21 % är medel för e-postlistan. Vi har några fler klick än vanligt alltså.

Öppningsfrekvens och klickfrekvens

E-postlistan har också vuxit med 17 % sen utskicket vilket är helt fantastiskt. Vi ser bland annat många vidarebefordringar bland flera mottagare vilket säkert har bidragit till detta.

Varför har vi då så bra statitstik? Ringer vi runt till våra prenumeranter och ber dem öppna och klicka? Nej, inte riktigt, vi har en lista med mottagare som har valt själva att de vill ha det här brevet. Vi rekryterar e-postadresser med eftertanke. Vi har en bra lista helt enkelt, det är den främsta anledningen till att vår statistik är bra. Vi bygger listan långsiktigt och vi plockar bort gamla adresser.

Även i änmesraden lyfter vi fram våra hjälpsamma artikar med en sammanfattande mening:
Optimera er köplogik, köpupplevelse och köpprocess och glöm inte Cyber Monday

Här har ni länk till webbversionen av brevet.

Läs gärna Sarahs artikel om varför vi inte delar med oss av våra e-postregister.

onsdag, 27 juli 2011, 17:36

Va lite mer påhittiga…

… än ”spammare”. Jag har haft så många samtal med personer som tycker att det inte är så noga att fråga mottagaren innan de får ett e-postmeddelande eller att nästintill dölja ”avprenumerera-knappen”. Så här är det: Vill ni vara lik ”spam” så visst – skicka till alla möjliga e-postadresser utan att fråga och tjata gärna om försäljning. För att lyckas som en riktig ”spammare” ska ni göra allt för att avregistreringslänken inte ska synas. Gärna längst ner i mailet med en minimal text. Vet ni, jag förstår inte varför vi pratar om detta längre. Vill ni vara seriösa företag som bygger relationer med era kunder så finns inga genvägar. Exakt detsamma som irriterar er irriterar säkerligen era kunder. Underskatta inte dom!

Vill ni ha så många e-postadresser som möjligt så var lite uppfinningsrik och erbjud dem något i utbyte för att de väljer att ge er det förtroendet. Här är ett exempel:

Så fort du kommer in på Karmaloops hemsida så frågar de om de får din e-postadress och du får dessutom % på ditt köp. Med det budskapet är man också inställd på att jag kommer få erbjudande i framtiden. Och du har möjlighet att följa dem på twitter, Facebook mm.

Nästa exempel:

Det här exemplet är inget märkvärdigt men du kan välja vilket språk du vill ha nyhetsbrevet på. På så vis vill man visa att vi vill göra det på ett sätt som passar dig som läsare. Exemplet är från Efva Attling.

Vad det gäller avregisteringsknappen eller länken ska jag försöka hitta några roliga exempel som sätter igång fantasin på er. Vill bara säga en sak. Läsaren vill ha kontroll, ger du dem intrycket att de har kontroll och känner sig säkra så har du mycket bättre läsare. Bättre läsare = bättre kvalite på e-postlistan och det mina vänner ökar försäljningen.

Kom igen nu, ni kan bättre än så här. Var lite uppfinningsrik och sätt er in i läsarens sits. Det är 2011 och inte i någon annan kanal som denna är vi såna bakåtsträvare, ibland. Jag vet att ni kan bara ni tänker efter.

Sarah@@@@@