Alla inlägg i kategorin ‘E-postmarknadsföring’

måndag, 5 oktober 2009, 21:15

E-postmarknadsförare som tänker helt rätt

Konstnären David Lanham kombinerar traditionell och digital konst och ger bort många av de tavlor han säljer även i form av gratis skrivbordsbakgrunder för datorn. Det gör att man tittar förbi då och då. Jag brukar använda dem själv till och från och har även köpt ett par tavlor.

Så här gör David när han idag drar igång sitt personliga nyhetsbrev. Han berättar att jag som prenumerant kommer att få förhandstittar, specialutgåvor och en massa annat kul. Trevligt. Han erbjuder ett mervärde utöver det som finns på hemsidan och RSS-flödet.

Jag som tidigare kund får däremot inte den här informationen per mail. Han missbrukar inte min befintliga e-postadress i kundregistret, utan nöjer sig med att annonsera det på hemsidan och RSS-flödet.

Han har redan fångat upp mitt intresse som kund och hemsidebesökare sedan tidigare och får mig att hamna på e-postlistan för nyhetsbrevet ändå, samma dag som det annonseras. Han visar att han enbart vill ha läsare som aktivt anmäler sig. Så borde fler tänka.

Beställer jag något, mailar han mig dessutom personligen och stämmer av så att mina tavlor kommit fram, att jag är nöjd och så vidare. Proffsigt.

Han gör också anmälningsprosessen väldigt snyggt då den personliga stilen och grafiska profilen från hemsidan följer med hela vägen.


Det är ett litet personligt nyhetsbrev men ändå erbjuds alternativet att få nyhetsbrevet anpassat för mobiltelefonen. Lite speciellt.


När jag har anmält mig delar han med sig av sina personliga kontaktuppgifter, eftersom han fått mina, vilket känns väldigt seriöst.

Det ska bli intressant att se vad han gör med nyhetsbrevet.

tisdag, 29 september 2009, 16:38

Exempel på e-postdesign

Att se genomtänkt design som passar e-post är en fröjd för ögat. Allt för många brev är utformade för att passa webb, vilket vi vet skapar en del problem både när det gäller design och leveranskvalité. Brevexempel är de som ni är mest intresserad av så här följer några stycken.


I detta exempel har de tänkt på den röda färgen som kommer igen och passar så bra till den gråa bakgrunden. Brevet är välstrukturerat vilket vi tycker om när det gäller just e-post. Undersökningar visar att när det ligger i ”block” så lägger vi mer tid på att läsa brevet. Titta på texten för att läsa webverionen. LIte annorlunda uttryck vilket passar brevet. Kul!


Detta brev har en så kallad Z-form. Från brevhuvudet över till mannen över till damerna och ner till texten. De håller sig till ett speciellt färgtema som hela brevet hänger liksom ihop. En personligt skriven text är dessutom trevligt när man har lite kyliga färger som de valt.

Fler exempel följer.

torsdag, 24 september 2009, 20:24

Nyhetsbrev i Amerikansk anda

Trenden för nyhetsbrev i bland annat Amerika och Australien är tydlig. Grafiken ska ta plats, färgerna ska vara skrikiga och texten ska stå i skamvrån.
En del verkar ha dessa som sina ”tre viktiga ingredienser” för att locka till handling. Jessica Daugherty, webmaster på Theatre IV i USA är en av dem. ”Bigger graphics, bolder colors, less text – more splashy look” är hennes visdomsord.
Om man bortser från bildblockering och spamfilter så fungerar det uppenbarligen för vissa. Men det är i stort sett tvärtemot vad vi i skandinavien är vana vid. Frågan är om vi vågar och borde vara lika tunga som amerikanerna.
Min personliga uppfattning om nedanstående nyhetsbrev är att de två översta liknar billiga webbannonser. De mittersta liknar skärmdumpar på flashiga hemsidor medan de nedersta som egentligen är precis lika tunga faktiskt blir hur snygga som helst. De är snyggt uppdelade i två sidor, med bild på ena sidan och text på andra. Snyggt balanserat helt enkelt och precis så man vill ha ett tungt grafisk e-postutskick.

Tung grafik fungerar, men man får tänka till.
Jessica Daugherty klarar det inte riktigt enligt min mening. Det påminner för mycket om en helsidesannons i tidningen. Det känns bara billigt.

onsdag, 26 augusti 2009, 18:07

Exempel på formulär för anmälan till nyhetsbrev


Visst blir man lite stressad över att behöva samla in så mycket information som möjligt redan vid anmälningstillfället. Samtidigt vill man inte fråga för mycket så man avskräcker honom eller henne. Idag anmälde jag mig till ett nyhetsbrev som hade ett mindre formulär men det innehöll precis lagom med information och de frågade inte efter för mycket uppgifter.

Dessutom så visar de tidigare brev vilket känns som en trygghet i att jag ser exempel INNAN jag anmäler mig. Och de försäkrar mig om att min adress inte kommer att användas av någon annan än dem. De är mån om att visa att de tar vara på mitt förtroende. Bra exempel!

tisdag, 25 augusti 2009, 20:34

Be om rätt adress!

Många gånger är vi, e-postmarknadsförare, så pass fokuserade på att skaffa nya adresser så att det som kan bli viktigt på sikt glöms bort i ett uppstartsskede. Vad menar jag med det? Jo, idag har vi inte bara en e-postadresss. Fler och fler anmäler en annan adress för prenumeration på just nyhetsbrev än den huvudsakliga e-postadressen. (8% i en studie från Apsis) Till exempel en spray-adress eller en hotmail-adress. Det är pågrund av att man är rädd att få för många nyhetsbrev och att adressen ska spridas vidare till andra företag eller parnters när man väl lämnat adressen. Så när den nyblivne prenumeranten anmäler sig berätta hur många gånger ni kommer skicka och vad ni kommer skicka för typ av information. När ni har gjort det så kan ni be om den ”huvudsakliga” adressen eller den ”primära” adressen. Detta är viktigt med tanke på att man faktiskt vill ha den adressen som mottagaren använder under längst tid. En mindre ”viktig” adress använder man inte lika länge som en adress som används dagligen.

Se till att tekniken bakom gör att man inte kan lämna en felaktig adress. Själv anmälde jag mig till ett amerikanskt brev. Jag skrev lite väl snabbt så det blev inte helt rätt.Men eftersom de talade om det för mig med en gång så kunde jag rätta till det och företaget slapp få ännu en hård studs. Små detaljer som gör e-postmarkndsföring så mycket smidigare.
Och det är nog så viktiga små steg för att nå förstklassig e-postmarknadsföring.