Alla inlägg i kategorin ‘E-postgalleri’

måndag, 27 september 2010, 23:01

E-postmarknadsföring via händelsestyrda mail, med mottagaren i fokus

Dropbox, som många av er säkert känner till eller hört talas om, är en tjänst för att synkronisera, dela, och säkerhetskopiera filer via internet mellan flera datorer och mobila enheter. Man kan tro att jag får betalt för att säga det här, men så är det inte. Jag tycker tjänsten är oerhört praktisk och den är dessutom gratis i grundutförande med 2GB lagringsutrymme. Har ni inte testat tjänsten tycker jag ni ska registrera er.

Vad jag egentligen tänkte skriva om, är deras e-postmarknadsföring.

Den är både genomtänkt och snyggt utformad, med samma enhetliga och prydliga tema från hemsidan.

1. När du registrerar dig får du ett välkomstmail. Det är snyggt illustrerat med en dörrmatta och informationen är kortfattad. Välkomstmailet tar dig direkt till användarguiden. Svårare än så har man kommit fram till att det inte behöver vara. Och man ska väl inte klaga när man precis fått tjänsten gratis.

2. Men vad händer om du då glömmer bort tjänsten efter ett tag? Jo, då får du ett påminnelsemail. Inte ett jobbigt mail som hotar att dumpa dig, utan ett mail som snällt undrar var du hållit hus och matar dig med en massa nyttiga tips på hur du kan använda tjänsten om du kommer tillbaka. Mailet berättar att tjänsten finns tillgänglig för fler mobila enheter än tidigare och du får desutom ännu mer gratis utrymme, om du kommer igång och använder tjänsten. Det avslöjar också att nya, spännade funktioner är på väg. Ytterligare en anledning att börja använda Dropbox.

3. Vad händer då om du glömmer bort tjänsten även efter detta påminnelsemail? Jo, då påminner de dig en gång till. De berättar att din Dropbox känner sig ensam och de tipsar med tre korta punkter vad du kan använda den till. Dropbox hoppas att du kommer tillbaka.

De här mailen tycker jag är bra exempel på vad man kan göra med något vi kallar för händelsestyrda mail.

Just dessa mail går iväg till användare som blivit inaktiva och har som syfte att vinna tillbaka dessa. Och de gör det väldigt försiktigt. Det är nästan omöjligt att uppfatta dem som spam. Mailen är kortfattade och prydligt designade med vackra illustrationer. De ger dig tips och råd, gratis påökning, och påminner om vad just du får ut av att använda tjänsten. Allt handlar om dig. Du har dessutom möjlighet att avregistrera dig från dessa utskick vid första påminnelsen. Det första påminnelsemailet skickas ut efter ungefär två månader och det andra kommer efter ytterligare 14 dagar, om du är inaktiv det vill säga.

De flesta transaktionsmail och händelsestyrda mail är ofta rena textmail. De brukar vara till avsändarens fördel, man sparar jobb genom att automatisera utskick. De är sällan till mottagarens fördel och lite jobb brukar ligga bakom dessa mail.

Dropbox har däremot utformat den kanske svåraste typen av e-postutskick riktigt snyggt och lyckats sätta mottagaren i fokus. Den här mailkampanjen förjänar fyra hjärtan, tycker jag!

torsdag, 23 september 2010, 01:28

Nyhetsbrev anpassat för breda e-postfönster och webbversion

Sarah tyckte att det här var ett riktigt Christopher-brev och det är väl sant.

Det är enkelt, precis som jag tycker att det ska vara. Stilen är ganska lik vår stil här på I love e-mail. Hur kan jag inte tycka om det?

Och de har satt en snygg sko på brevet:

Men det som är lite speciellt är sidhuvudet och just bården i toppen, där loggan ligger. Denna sträcker sig över hela bredden. I ett smalt e-postfönster ser detta ut som ett brev men i webbversionen blir det nästan som en hemsida när huvudet breder ut sig. Snygg detalj som jag tycker lyfter webbversionen rejält och får den att bli något mer:

E-postutskick är väldigt tacksamma att jobba med. Till skillnad från webben kan man vara oändligt kreativ då man inte har navigationsmenyer, undersidor och användarvänlighet att ta hänsyn till. Iallafall inte på samma sätt.

Fyra hjärtan tycker jag att detta brev hade kunnat få, men det får bara tre. Avslutet verkar tyvärr lite misstänksamt: ”ps: if you received this launch news twice, mea culpa.”.

Varför ber man om utsäkt, i förväg, för eventuella dubbla utskick. För ett tag sedan fick jag höra talas om svenska e-postmarknadsförare som skickar ut samma nyhetsbrev igen till alla de som (enligt statistiken) inte har öppnat brevet första gången man skickat. Detta är lite fult, det kallas spam. Bara för att statistiken säger att en mottagare inte har öppnat kan de mycket väl ha öppnat ändå. E-poststatistik har vissa brister. Bildblockering, textversioner av breven och diverse andra orsaker kan visa ett öppnat brev som ej öppnat. Tänk på det.

onsdag, 25 augusti 2010, 18:47

Det här är snyggt och stilrent men kan förbättras på vissa punkter

Jag gillar när det är enkelt och stilrent. Filippa K:s brev som jag fick idag är just detta. Men jag tycker att brevet tappar lite på de tekniska bitarna. Framförallt tror jag att de går miste om klick och får inte riktigt till den effekt som de kunde ha fått om de optimerat vissa delar.

De länkar exempelvis till video i brevet, men det framgår väldigt otydligt. Det ligger nästan osynligt som en vanlig textlänk. Jag själv missade den när jag skummade igenom brevet. Jag läser nämligen inte texterna, utan kollar bara på bilderna. Det är väl lite tanken också att man ska göra eftersom bilderna är det som är utmärkande och produkterna man marknadsför är kläder och sinnesintryck.

Sarah och jag plöjde intensivt igenom allt vi kunde hitta om video i e-post en period när vi jobbade med just detta. Hur man bör göra på bästa sätt. Och hur man lockar till fler klick. Ni kan se resultatet i Sarahs artikel här eller se Sarah demonstrera detta på film här.

Sen är det då det här med preheaders som både Sarah och jag ofta nämner. Man utnyttjar inte toppen på brevet när det finns så mycket yta över att jobba med:

Den här ytan blir speciellt trist när man öppnar upp brevet med bildblockering:

Titta gärna på artikeln här hur man kan förbättra toppen på ett nyhetsbrev när man måste använda stora bilder.

Det jag tycker Fillippa K gör väldigt bra däremot är att synka utskicket med hemsidan. Nyhetsbrevet driver en aktuell kampanj/period istället för att leva ett eget liv.

Så här ser hemsidan ut idag – precis som nyhetsbrevet:

Jag ger Filippa K 3 hjärtan av 5 möjliga.

onsdag, 28 juli 2010, 12:52

Ett nyhetsbrev som snabbt fångar upp vad det förlorat

Jag gillar verkligen enkla, relevanta och personliga nyhetsbrev i form av traditionella brev.

Just det här brevet får jag för att jag använder deras programvara LittleSnapper, vilket jag blir påmind om direkt i den inledande texten. Hade de inte nämnt LittelSnapper hade jag inte förstått varför jag fick det här brevet. Jag kände inte igen företagsnamnet.

I brevet ber de om ursäkt för att de inte hört av sig på länge, vilket ju stämmer, jag hade ingen aning om att de skickade nyhetsbrev. Så långt har det varit mellan utskicken. Men de berättar att de tänker öka utskicksfrekvensen från och med nu och ger mig en chans att avregistrera mig. De skriver verkligen så i brevet som om det vore helt naturligt.

Det är ju precis så här man ska göra men väldigt få gör detta. Jag antar att man är rädd att förlora prenumeranter. Men hade jag plötsligt börjat få nyhetsbrev från dem varje vecka finns risken att jag markerat dem som spammare, då jag helt glömt bort dem.

Hade de inte berättat om sin verksamhet och sina produkter inledande hade jag inte heller förstått i vilket sammanhang jag hamnat på deras e-postlista. Jag valde att få deras nyhetsbrev i samband med köpet av LittleSnapper. Idag har de tyvärr valt att bocka i detta alternativ i förväg vid köp. Är man inte uppmärksam får man nyhetsbrevet utan att egentligen aktivt välja det själv. Stort minus. (se Sarahs inlägg för mer om detta).

Men allt föll på plats när de nämnde LittleSnapper.

Efter påminnelsen förklarar de att den mystiska silhuetten som ligger högst upp är en ny app som de har på gång. De bygger upp ett fortsatt intresse. Något de förmodligen tappat hos många med sin frånvaro.

Ett genomtänkt utskick, enkelt utformat och med fokus på buskapen. Snygga detaljer också med det lilla brevsigillet nere i hörnet och det blå bandet med länkar till Facebook och Twitter.

Fyra hjärtan får dem. Det hade varit värt fem hjärtan om de inte förifyllt checkboxen för nyhetsbrev vid köp. Förstår inte att så många väljer att göra så här.

Tips: LittleSnapper är en riktigt hjälpsam liten app om man som jag bygger mycket tekniska dokument, presentationer och demonstrationer och därför tar mycket skärmdumpar. LittleSnapper kan bland annat ta skärmdumpar på hela webbsidor, man får alltså även med innehåll som ligger utanför det synliga fältet. Man slipper scrolla och ta flera skärmdupmer och klippa/klistra/pussla ihop. Sparar mycket jobb helt enkelt och allting samlas i en bildbank med flera redigeringsmöjligheter.

www.realmacsoftware.com

onsdag, 26 maj 2010, 09:55

Ett svenskt nyhetsbrev och en amerikansk ninja

Jag tänker jämföra två nyhetsbrev. Det ena nyhetsbrevet kommer från svenska Loopia och det andra från amerikanska The eMail Guide.

Nyhetsbreven är ungefär lika långa och har liknande syften. Breven är innehållsrika och levererar många tips och ideer kring vad företagen kan bäst. Loopia är Sveriges främsta leverantör av webbhotel och domännamn och The eMail Guide vill gärna vara främst på e-postmarknadsföring. Loopia har fått utmärkelsen ”Sveriges bästa webbhotel” och the eMail Guide liknar sig själva vid ninjor på e-post.

Som det tydligt framgår här nedan är breven väldigt långa. Så långa att jag fått klippa dem i tre delar och lägga upp dem i spalter för att visa.

Loopia

The eMail Guide

Hur har de då löst det här med att presentera mycket innehåll i ett litet e-postfönster?

Om vi kollar på Loopias brev så bygger det på en enda lång spalt. Brevet är smalt, 550 pixlar, och det finns inget som distraherar i toppen förutom en annons som ligger till höger. Och de har en tydlig innehållsförtecking över hela brevet.

Brevet från The eMail Guide är väldigt likt i upplägg, fast 100 pixlar bredare. Det bygger också på en spalt och det ligger en annons på samma ställe som i Loopias brev. Men det saknar innehållsförtecking. Dessutom har man ett siduvud uppdelat i flera block som innehåller länkar och slogans.

Jag tycker det Loopia gör är bra. Innehållsföreteckning är ett måste om man ska skicka så här mycket i ett mail. Nyhetsbrevet skickas lagom ofta och med bra tips. Designen är enkel och stilren, typsikt nordisk. Det finns inte mycket mer att påpeka.

Tre hjärtan får Loopia:

Ninjorna däremot lägger fälleben på sig själva. De förlitar sig på att jag ska scrolla igenom hela brevet för att skaffa mig en uppfattning om vad de levererar. De har förmågan att leverera mycket och ofta, men är dåliga på att strukturera. Speciellt sidhuvudet känns rörigt.

Två hjärtan får The eMail Guide:

Sida 3 av 7« Första...2345...Sista »