Alla inlägg i kategorin ‘Blandat’

onsdag, 20 januari 2010, 20:32

Relevans = sälj

Som säljare är det givetvis intressant att ta en mer pragmatisk ställning till e-postmarknadsföring. Det handlar ju i slutänden alltid om siffror, inte nödvändigtvis öppnings- respektive klickfrekvens, inte alltid ens direkt konverteringsgrad utan siffrorna på sista raden – resultatet. Svårigheten ligger i att ge e-postmarknadsföringen, och det engagemang man lägger däri, rätt värde – enligt nedan nämnda sammanställning har mindre än hälften (42%) av de tillfrågade företagen, april -09, egentlig koll på vad deras e-postmarknadsföring tillför verksamheten, skrämmande.
Enligt denna sammanställning gjord av www.econsultancy.com säger 85% av företagen som arbetar med e-postmarknadsföring i Storbritannien att man samlar på sig olika data om prenumeranter som man sedan inte använder. Samtidigt som drygt 63% av mottagarna anser att mindre än en fjärdedel av e-posten de får i marknadsföringssyfte är relevant. Jag är inte sen med att dra slutsatsen att det finns en hyfsat stor potential i ej utnyttjad prenumerantdata. Och en hel del mottagare som undrar varför de fyllde i/behövde fylla i alla de där fälten samt marknadsförare som förbannar affärssystem som inte sparar köphistorik på ett bra sätt. En annan siffra som definitivt förespråkar relevans är att 75% av de som avprenumererar från en lista gör det på grund av irrelevans.
Prenumeranter tillfrågade rörande konsumentprodukter och därtill knuten marknadsföring, säger i två fall av tre att de skulle vilja ha mer personaliserade e-brev och erbjudanden baserat på hur de rör sig på företagets webb, deras köphistorik etc. Detta är en liten förändring från tidigare då man var lite mer mån om sin ”integritet”. Jag tror att många marknadsförare fortfarande är lite för försiktiga med att anpassa med för prenumeranten ”dolda parametrar” då de tror att mottagarna upplever något obehag (detta är åtminstone den reaktion jag fått när jag pratat om detta ute hos de svenska företagen). Viktigt är givetvis att man följer PUL, men här finns en hel del att hämta relativt enkelt. Det krävs givetvis att man har rätt verktyg för detta i form av webbanalysverktyg, affärssystem och ESP (email service provider).
Intressant tycker jag är att man i samma undersökning fann att konsumenterna i högre utsträckning som direkt följd av ett e-posterbjudande gjorde ett köp offline än online (där så var möjligt). Enligt en annan undersökning av www.merkleinc.com sade drygt hälften av respondenterna att ett företags e-postetik direkt påverkar huruvida de i framtiden gör fler affärer eller inte med det specifika företaget, inget nytt men viktigt att tänka på. Sammantaget innebär detta att man, som jag var lite inne på enligt ovan, inte helt enkelt kan sammanfatta värdet av en kampanj enbart med de siffror som ett bra e-postverktyg förser en med. Det positiva är ju att den siffra man rätt enkelt får fram är ett minimum. Resten kan man få hjälp med.
Vad blir då min personliga summering, eller kanske agenda, för 2010?
Mer anpassad e-kommunikation, integrerad i övriga försäljningsprocessen.
Bättre koll på utfall och resultat av e-postmarknadsföringen.
En fortsatt stärkt roll för e-postmarknadsföringen hos i princip alla företag.
Ni som läste mitt förra inlägg och undrar om jag inte borde leva som jag lär… Det kommer, vi får bara hoppas att ert minne är gott=) (Ni som inte förstår, läs igenom vår blogg och våra tidigare inlägg.)

söndag, 10 januari 2010, 19:11

Bättre blogg

Som ni ser så har det hänt lite här på bloggen. Är så glad att få presentera Jonas Roberg som ett nytt tillskott här på ”I love e-mail”. Han får naturligtvis presentera sig själv men vi tre kommer att komplettera varandra bra. Vårt mål är att kunna ge er mycket råd och tips i hur ni utvecklar allt som har med e-postmarknadsföring att göra. Allt från design, innehåll i nyhetsbrev till val av leverantör vilket Jonas har som intresse. Vi kommer att vara aktiva med att lägga upp olika exempel på brev eftersom vi har sett att det uppskattas av er läsare. Det kommer inom kort att bli ett galleri där ni kan söka själv. Dessutom kommer vi att skicka ut nyhetsbrev själv och genom det får vi möjligheten att prova olika e-postleverantörer. Självklart kommer vi att berätta för er hur vi upplever de olika verktygen. Bra va?

Vi kommer naturligtvis att berätta mer allteftersom.
Själv har jag bytt arbetsplats så vill ni nå mig på annat vis än via bloggen så finns jag numer hos Wipcore.

måndag, 5 oktober 2009, 21:35

Ny e-postklient

IBM släpper sin webbaserade e-postklient LotusLive iNotes.

onsdag, 23 september 2009, 18:16

Rätt rubrik på ett oönskat mail?

Enligt MarketingSherpa så har 32% som tidigare gjort affärer hos ett företag – slutat göra affärer hos just det företaget pågrund av att de uppfattar företaget som oetisk via e-post. Vi påverkas alltså kraftig negativt när vi får mail från någon, hur seriös de än är, som inte fått ett godkännande att skicka först. Fick detta brev från ett företag och jag har inte godkänt att få information från dem. Tycker rubriken blev lite komisk i sammanhanget.

fredag, 18 september 2009, 20:33

Darth Vaders inbox


Hittade denna fantastiskt roliga bild hos E-mail marketing reports. Lite nördig men jag skrattade.

Sida 17 av 18« Första...10...15161718